29 Temmuz 2009 Çarşamba

bu sene de iyi yagmur yapti...


evet arkadaslar kafanizi 90 derece dik konuma getirmediginiz surece gokyuzunu goremediginiz manhattan da gok resmen yarildi bugun. gok yarildi ve yagmur yagdi. aaa ne guzel 10 dakka durdu diye i-house un catisinda soluk alip otede bir yere simsek cakmasi uzerine adrenalin tavan yapti ve gerisin geriye iceri kactik.
Daha yapicaklarim var. Bu kadar sene elektrik okuyup carpilmadim, bundan sonra simsek cakarak veya elektrik akimina kapilarak olmek gibi bi niyetim yok. haliyle i-house ta kilitli kaldik.
hava acarsa new york taki tabelalar hakkinda bir kac fotograf cekme niyetim gercege donusebilir. bu sayede nyc deki helvetica yogunugunu sizlerlede paylasicam. bu font sosyalizmin mi? yoksa kapitalizmin mi? devletin mi? modernizm inmi? kimin kimin ama kimin arastirmalarima devam edicem ve ugur dundar in travmatik etkisi altinda buyumus bir nesil olarak bunlari size belgelicem.

... (hincal uluc 3 noktasi)

istanbul dayken kendi kendime su soruyu sorardim "disaridan bakinca iett hareket amirine mi benziyorum?". cunku herkes bana otobus saati ve benzeri iett yle alakali sorulari yoneltirdi. $arkinin icine etmeleri yetmiyomus gibi sorulara devam ederlerdi.
-otobus kacta kalkicak?
-aksaraydan gecer mi?
tandansinda sorulara maruz kalinca insan ister istemez rahatsiz oluyor. $imdi bir sey degisti mi? hayir arkadasim. Su an nyc deyim ve inanin bir sey degismedi. esek kadar metro haritalariyla donatilmis ny subway ortamlarinda direkt aktarmayla ilgili sorulara maruz kaliyorum. Gecen gun soru sorduktan sonra karsima oturup cebinden e$$ek kadar tarak cikartip saclari tarayan latino abi ye selam ediyorum bu vesileyle. gulme tuttu sayesinde. 3 istasyon guldum. bu arada hakkatten mta calisiyor. mta working!

6 yorum:

Anil dedi ki...

Helvetica modernizmin fontu.

grafik tasarımda 2 öğe var, imge (image) ve metin (text).

Mesela mevzumuz bir korku filmi afişi olsun. Ne vardır üzerinde ? Mesela bir vampir fotoğrafı (image) bir de filmin adının onun bunun yazdığı metinler (text).

Helvetica'nın fikir babaları diyor ki; bir görsel tasarımın vermek istediği mesaj zaten imgeyle veriliyor, dolayısıyla metni de tutup gotik, korkutucu vs. yapmaya yani bir imge gibi kullanmaya gerek yok. (bkz. word'ün manasız text effectleri)

Üstüne üstlük bu tip yazı efektlerinin yazının okunurluğunu azalttığını, oysa ki yazıda esas olanın okunaklılık olduğunu savunup, böyle etliye sütlüye dokunmayan ve kendini okutan bir fontu sürüyorlar piyasaya.

Yani bir tasarımdaki metinsel içerik önce kendini okutmalı, o yüzden bir image gibi görülmemeli fikri var helvetica'nın arkasında.

Öte yanda modern mimari de der ki binalar öncelikle insanların rahatça yaşabilmelerine olanak sağlamalıdır. Dolayısıyla modern mimariye ait bir binanın dış yüzeyinde kanatlı melekler, fantastik figürler, adam/kadın suratlarına pek rastlanmaz.

Bu da aslında helvetica'nın kaygısıyla birebir örtüşüyor.

Yani olay modernizmin diğerleriyle olan savaşıdır. O diğerlerine klasik, barok, postmodernizm, vs. diyebiliriz.

la grande finale dedi ki...

grafik tasarimin otesinde bir kullanim soz konusu aslinda helvetica icin. vurgulamak istedigim bu. misal burda devlet dairelerinin resmi fontu helvetica. sokaktada rastlayacagin herhangi bir levhada helvetica kullaniliyo. adamlar bu fontu tasarlarken o kadar anlasilabilir bir formatta dusunmusler ki bir sekilde mesaji direkt veriyor. ha tabi bu text lede alakali.

sanirsam bu fontun nasil ortaya ciktigiylada, donemin ihtiyaclariylada alakali bir durum. akzidenz grotesk vardir ki helvetica nin atasidir kanimca bir ihtiyacin sonucunda olusturulmustur. akzidenzten yola cikarsak 50-60 lardaki degisimle birlikte modernizmin baska bir anlam kazanmasiyla birazda islevsellikle alakali bir durum soz konusu. misal pop-art in cikisida tesaduf degildir.

ben helveticanin modernizmin en onemli ogesi olduguna inaniyorum acikcasi. tabi yaratildigi bolge ve donemin durumlari - misal isvicre menseeyli bir font bu ki adamlar zaten font konusunda epey ileri bir toplum- ama ayni hatlarda kiril versiyonlari bile var bu fontun. devlet ve kitle iletisim gibi konularda kullanmak mumkun ve ornekleri dolu ortalikta. bana fazilet partisi(sadece espri belki acikcasi bilmiyorum logolarini) haric bir parti gosterin ki logosunda kullanilan karakter helvetica olmasin. demek istedigim modernizmin disinda oldukca basarili sonuclar alinabiliyor bu fontla.



bu arada neden sekreterler comic sans serif kullanir bu konuda ayri bir psikolojik durumdur.

Blackfield dedi ki...

times new roman dan vazgecmem! neymis o ulen helva ile metalika karisimi!

tamam bizde metalciyiz, bizde helva yioz! ne var yani bunda! :D

la grande finale dedi ki...

bu arada times new roman ilk kez new york times icin siaris uzerine yapilmis bir fonttur. daha fazla bilgi icin tarihi osmaniye mecmuasinin 300. sayfasina bakiniz, fazla bilgi goz cikarmaz fm.

Unknown dedi ki...

burada asıl tartışılması gereken şey Ertaç'ın hareket amirliği görünüş sorunsalının ölümsüzlüğü ve sürdürülebilirlik açısından hede hödösü :))

Emrah dedi ki...

Ben de 2 kelime yazmazsam çatlicam. Meslektaşın olarak şunu bilirim şunu sölerim. Elektrik akımına kapılmayan adamdan elektrikçi olmaz.!! Ben gün içinde 5 sefer çarpıldığımı bilirim. İlki tecrübesizlikten, geri kalanı salaklıktan oldu ama olsun, bi daha da olmadı :)